Prodekanica Veleučilišta za Poslovni dnevnik: "Obrazujemo lidere, a ne spin-doktore!" - Veleučilište Baltazar Zaprešić

Prodekanica Veleučilišta za Poslovni dnevnik: "Obrazujemo lidere, a ne spin-doktore!" - Veleučilište Baltazar Zaprešić

Prodekanica

Prof. dr. sc. Ljubica Bakić Tomić, voditeljica studija Komunikacijski menadžment na Veleučilištu Baltazar Zaprešić, o izazovima obrazovanja komunikacijskih menadžera za Poslovni dnevnik

Poznato je da je za praksu u profesiji odnosa s javnošću ili komunikacijskog menadžmenta potrebno znanje i sposobnost, no javnost često ne razumije sasvim o kakvim je znanjima i vještinama riječ. Govori se nerijetko da komunikacijski menadžeri zapravo malo znaju te da se bave manipuliranjem javnosti u korist organizacija ili pojedinaca koji ih plaćaju.

O toj i nekim drugim uvriježenim predrasudama o profesiji komunikacijskog menadžera te obrazovanju za to zanimanje, razgovaramo s prof. dr. Ljubicom Bakić Tomić, utemeljiteljicom a odnedavno i voditeljicom prvog i jedinog studija komunikacijskog menadžmenta u RH, koji postoji na veleučilištu Baltazar Zaprešić punih dvanaest godina.

Komunikacijske menadžere ili menadžere odnosa s javnošću nazivaju i spin-doktorima. Obrazujete li vi takav kadar na studiju Komunikacijski menadžment na Veleučilištu Baltazar?

Nismo to nikada činili niti ćemo ubuduće. Izraz je pogrdan jer govori o tome da profesionalci odnosa s javnošću ne poštuju istinu i iskrivljavaju je, a to je, istini za volju, često i mišljenje opće javnosti o toj profesiji. Razlozi za to leže u kompleksnosti suvremenog svijeta bremenitog kontradikcijama, višeznačnostima i nesigurnostima, a praksa odnosa s javnošću je, slikovito rečeno, baš u točki u kojoj se sijeku svi suprotstavljeni interesi. Problemi komunikacijskog menadžmenta (namjerno koristim oba termina, iako termin ‘komunikacijski menadžment’ preferiramo jer je zaista riječ prije svega o menadžmentu) mogu se definirati u smislu kolizije ili potencijalne kolizije interesa, pa je istodobno služenje interesu klijenta i javnom interesu naizgled nemoguća misija za komunikacijskog menadžera. No, u praksi je to zapravo jedina opcija jer odnosi s javnošću imaju važnu društvenu ulogu u suvremenom svijetu, koji je cijeli temeljen na komunikaciji.

Profesionalne komunikacijske menadžere mnogi doživljavaju kao osobe koja daju glas u javnosti onima koji već jesu moćni, dok istodobno sav posao koji profesionalni komunikacijski menadžeri obave za javni interes praktički ostaje nezapažen. Kako na takve kritike reagiraju profesionalci u odnosima s javnošću?

Profesionalni komunikacijski menadžeri kakve obrazujemo na Baltazaru razlikuju se od spin-doktora i propagandista, koji koriste publicitet kao jedini alat. Problem je međutim u tome što javnost ne uočava uvijek te razlike pa je na profesionalcima da taj razlaz između jednih i drugih učine vidljivijim. Profesionalci pokušavaju objasniti javnosti čime se oni zaista bave i nositi se s problemom reputacije te profesije na osobnoj i javnoj, društvenoj razini.

Što bi sve morao znati jedan komunikacijski menadžer da bude uspješan u svojem poslu?

Najkraće rečeno, komunikacijski menadžer morao bi imati znanja iz ekonomije kako bi razumio biznis, znanja iz politologije i sociologije kako bi razumio društvene tokove, znanja iz zaštite okoliša, održivog razvoja i socijalne odgovornosti radi održavanja odnosa s dionicima, mora odlično znati komunikologiju, trebao bi razumjeti psihologiju i dobro poznavati metodologiju istraživanja u društvenim znanostima.

Nadalje, svakako treba dobro poznavati teoriju i praksu menadžmenta, biti apsolutno verziran u marketingu i prodaji, treba biti pismen barem kao dobar novinar i znati u svako doba planirati komunikacijske kampanje, napisati tekstove, korigirati, biti izdavač, i naravno, ako oprema i objavljuje tekstove i publikacije, treba biti i dobar urednik. Lobiranje i zaštita biznisa u administrativnom okruženju traže od komunikacijskog menadžera da poznaje pravni sustav, zakone i da je u tijeku sa zakonodavnom procedurom.

Treba, potom, biti dobar u prenošenju znanja i vještina, treba poznavati tehnike treniranja trenera, tehnike razrješavanja konflikata i biti asertivan. Treba poznavati neprofitni sektor, metodologiju monitoringa i evaluacije, treba biti u tijeku s kulturnim događanjima i procesima u nekoj sredini, treba dobro poznavati internet i zakone komuniciranja na njemu. Konačno, treba biti elokventan na nekoliko jezika, ugodne i zdrave vanjštine, spreman na potpunu predanost poslu jer je pretpostavka da je riječ o aktivnosti koja ne prestaje 24 sata na dan.

Kakav kadar obrazujete na specijalističkom studiju Komunikacijski menadžment? Što oni znaju raditi, u čemu se bolji od menadžera drugih profila? Što ne znaju?

Oni znaju sve što treba znati, kako sam navela, a ono što ne znaju, mogu naučiti u kratkom roku. Kod nas se, među ostalim, nauče na timski rad i sposobnosti samostalnog učenja. Oni ne poznaju pojedina područja kao što ih poznaju specijalisti, ali ih moraju dovoljno poznavati da mogu za njih planirati i upravljati komunikacijom. Profesija je komunikacijskih menadžera prema svim pokazateljima jedna od onih koje se osobito brzo razvijaju u Europi i svijetu u posljednjih dvadesetak godina. Poslodavci u privatnom sektoru, ali i u državnoj administraciji i neprofitnom sektoru sve češće traže stručnjake širokog obrazovnog profila koji bi mogli ispunjavati višestruke funkcije omogućavanja djelovanja sustava prema vanjskomu okolišu i unutar organizacije. Te funkcije u općem organizacijskom okviru odnosa s javnošću u organizacijama ispunjavaju takozvanu graničnu ulogu na samoj opni sustava. To što su, metaforički rečeno, jednom nogom u sustavu, a drugom izvan njega, čini ih osobito pogodnima za ispunjavanje najmanje triju ključnih uloga u organizaciji, osim osnovne uloge zaštite i promicanja reputacije: uloge zaštite sustava (iz toga razloga, ali ne samo zbog njega, komunikacijski menadžeri najčešće djeluju kao koordinatori upravljanja krizom), uloge zagovaranja vrijednosti sustava te uloge povećanja vrijednosti sustava.

Uspijevate li obrazovati na Veleučilištu Baltazar upravo takav kadar?

Vjerujem da smo na dobrom putu jer mnogi naši studenti koji su već bili zaposleni nakon završenog specijalističkog studija Komunikacijski menadžment ili mijenjaju svoj posao ili bivaju promovirani u vlastitoj sredini jer su njihove vrijednosti prepoznate. Jedini smo od specijalističkih studija uveli predmet na kojem studenti izučavaju principe i modele društveno odgovornog poslovanja ne da bismo ga koristili kao PR alat jer ono to nije, već upravo zato da bi komunikacijski menadžeri u svojem radnom okruženju kao dio najviših upravljačkih struktura dodali vrijednost organizaciji. S punom odgovornošću mi kao uprava i nastavnici pristupamo tomu poslu jer znamo da će današnji studenti preuzeti vodstvo u organizacijama u kojima, prema svim pokazateljima, u razvijenim sustavima baš takvi profili već zauzimaju vodeće pozicije. Stoga su izbor predmeta na studiju, omjer predmeta općeg obrazovanja i usko specijalističkih predmeta te metode rada sa studentima koje iznad svega promiču dvosmjernu komunikaciju i primjenu novih modela komuniciranja uvjetovanih brzim razvojem tehnologije i rastom utjecaja novih medija u centru naše pažnje i stremljenja najvišoj kvaliteti. To je naša misija i na tome ustrajavamo. Mi obrazujemo lidere.

 

Arhiva novosti

Studiraj na
Baltazaru
 Suglasan/suglasna sam da klikom na "Pošalji" potvrđujem da se Veleučilište Baltazar Zaprešić koristi mojim osobnim podacima u svrhu uspostavljanja kontakta za što se može služiti podacima navedenim u kontakt formi (e-mail adresa).

Ova stranica koristi kolačiće za bolje korisničko iskustvo, prilagodbu sadržaja i analize posjeta web stranici. Postavke kolačića možete dodatno konfigurirati u Vašem web pregledniku. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close